Vijenac 516 - 517

Film

Savjetnik, red. Ridley Scott, SAD, 2013.

Tmuran i pesimističan triler

 

Redateljski je opus Ridleyja Scotta među najvažnijima u posljednjih četrdesetak godina sedme umjetnosti. Stoga je čudno da usprkos raskošnom stilu i promišljenom svjetonazoru Scott po mnogima nije dosegnuo razinu autora, status koji bi ga postavio uz bok glasovitim filmskim velikanima. Ipak, barem su četiri njegova filma proglašena remek-djelima: Osmi putnik (1979), Istrebljivač (1982), Thelma i Louise (1991) te Gladijator (2000), a variranje žanrovskih obrazaca seže od povijesnoga do znanstvenofantastičnoga ili pak od trilera do pustolovno-akcijskoga. Ovogodišnji uradak Ridleyja Scotta otvara nova pitanja u autorovoj karijeri. Nastao je prema scenariju podjednako glasovita američkoga pisca Cormaca McCarthyja. Kako je barem nekoliko McCarthyjevih djela ekranizirano, poput primjerice Svi lijepi konji (Billy Bob Thorton, 2001) ili pak Nema zemlje za starce (Joel Coen, 2007), jasno je da sprega književnoga i filmskog postaje bitnom i u njegovu opusu.


Cameron Diaz i Penelope Cruz  utjelovljuju protagonistice suprotnoga moralnog predznaka

 

Savjetnik je tmuran triler noarovskoga predznaka, sve izraženije tjeskobe. Nema u tome filmu ni natruha optimizma i on je odraz McCarthyjeva svjetonazora prosijana kroz sve izraženiji Scottov pesimizam. Dakako, optimizam nije bio sastavnica Scottova pogleda na svijet ni u ranom razdoblju, pa ni u kasnijim, iako su protagonisti postajali junacima. Možemo se pritom upitati nije li prošlogodišnje samoubojstvo Ridleyjeva brata Tonyja utjecalo na njegov odnos prema građi ovoga filma, odnosno je li njegov pesimizam potpuno nagrižen te dosegao razinu defetizma. Širokih prostornih odrednica, s naglaskom na jugozapad SAD, Savjetnik u središnjicu stavlja ambivalentan lik pravnoga savjetnika (Michael Fassbender) koji djeluje izvan zakonskog okvira. Niz sporednih likova teži materijalnom probitku ne libeći se zlodjela u trgovini s meksičkim narkokartelom. Protagonist se pritom nalazi na razmeđu profesionalne djelatnosti i emocionalnoga zajedništva s protagonisticom (Penelope Cruz) izrazito moralna i afirmativna habitusa. No kada strada prenositelj znatne količine novca koji pripada kartelu, a novac je dakako ukraden, savjetnik dolazi na udar i postupno se sužava njegov egzistencijalni prostor. S velikom agresijom uklanjaju se njegov poslodavac (Javier Bardem), buduća žena te posrednik (Brad Pitt), a očigledno je i protagonistovo posvemašnje gubitništvo u meksičkoj hotelskoj sobi. U filmu je naglasak na temama pohlepe, nasilja, moralnoga sunovrata i eksploatacije spolnosti u svrhu probitka pa izraženi defetizam završnice podcrtava i podatak da je upravo antagonistica (Cameron Diaz) uspjela ostvariti svoj naum i izmaknuti američkoj okolini.

Nema sumnje da Scott od McCarthyja preuzima i naglašenu komponentu odnosa američkih i meksičkih podneblja u kojem meksičko postaje poput naličja američkome, dapače i svojevrsnim mitskim podzemljem u kojem se i filozofski razmatra pitanje smrti. Iako je McCarthy autorski potpisnik scenarija, takav odnos prema ljudskoj smrtnosti nije stran ni Ridleyju Scottu. Dapače, pronalazimo ga već u Istrebljivaču, u kojem se višeslojno raščlanjuje egzistencijalnost razumnih bića, bila ona ljudi ili tek umjetna inteligencija u ljudskom obličju. Savjetnika možemo razmatrati i u odnosu prema ranijim trilerima, primjerice Detektivu i dami (u izvorniku Someone to Watch Over Me, 1987). Dva su filma suprotnih etičkih predznaka. Jer ako u ranijem uratku bilježimo da je opstojnost pa i esencija obiteljske zajednice protagonista ipak očuvana usprkos vanjskoj ugroženosti kao i ugroženosti braka zbog protagonistove naklonosti ženi koju treba tek profesionalno zaštititi, u Savjetniku je ta temeljna ljudska zajednica poništena. Razorena je, a kako protagonist ne uspijeva spasiti partnericu, njegovo je gubitništvo potpuno.

Uz niz negativnih osvrta svjetskih kritičara, novi film Ridleyja Scotta izazvao i manji dio afirmativnih sagledavanja, zbog jasne percepcije svijeta o kojem Savjetnik govori. Potpisniku se ovih redaka čini da je ponajveći problem filma upravo polazište s kojega Cormac McCarthy i Ridley Scott pristupaju temi i njezinoj nadgradnji. Ni McCarthy ni Scott nisu ovom prigodom bili na vrhuncu stvaralačkoga nadahnuća, pa se poneka scena može učiniti suvišnom ili pak odveć eksplicitnom, a filmska cjelina nedostatno ravnomjernom da bi bila posve učinkovita. U raskošnome glumačkome postavu ponajbolja su tumačenja Michaela Fassbendera i Cameron Diaz. Fassbender dosljedno utjelovljuje ambivalentan lik i njegovo kasnije gubitništvo, dok je Diazova iznimno uspjelo ocrtala prijetvornu antagonisticu lišenu moralnih nazora. Naposljetku, nakon prošlogodišnjega stvaralačkoga posrtaja Ridleyja Scotta u znanstvenofantastičnom Prometeju, i Savjetnik se može učiniti poput sunovrata kvalitete. Kako glasoviti redatelj već snima novu inačicu starozavjetne teme o Mojsiju naslovljenu Egzodus, ostaje nam tek pričekati kako će izgledati taj biblijski epski spektakl i koliko će se uspješno inkorporirati u stvaralaštvo znamenitoga redatelja čija su djela često dodirivala i same vrhunce suvremene kinematografije u posljednja četiri desetljeća.

Tomislav Čegir

Vijenac 516 - 517

516 - 517 - 12. prosinca 2013. | Arhiva

Klikni za povratak